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La philosophie des sciences définit les critères de scientificité qui permettent d'évaluer la validité et la pertinence des théories scientifiques. Elle a donc une vocation critique. Cet ouvrage propose une analyse de la pratique scientifique aussi bien dans les sciences exactes que dans les sciences sociales et humaines, et ce, à partir d'une perspective constructiviste qui donne un accès direct à la logique interne de l'entreprise scientifique. Après avoir fait la génèse du savoir scientifique contemporain, l'auteur examine plus particulièrement les deux grandes théories du XXe siècle, soit la théorie de la relativité et la mécanique quantique. Il ouvre ensuite une voie singulière vers les sciences humaines qui débouchera sur un tour d'horizon éclairé du structuralisme et des thématiques du langage dans les sciences sociales et humaines. De Hegel à Gadamer et de Lévi-Strauss à Foucault, la rétrospective critique qui se déploie apparaît ici comme un complément nécessaire à la discussion du constructivisme contemporain. Cette introduction à la philosophie des sciences s'adresse tout aussi bien aux philosophes et aux scientifiques intéressés au problème des fondements qu'aux étudiants en philosophie.
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La philosophie des sciences définit les critères de scientificité qui permettent d'évaluer la validité et la pertinence des théories scientifiques. Elle a donc une vocation critique. Cet ouvrage propose une analyse de la pratique scientifique aussi bien dans les sciences exactes que dans les sciences sociales et humaines, et ce, à partir d'une perspective constructiviste qui donne un accès direct à la logique interne de l'entreprise scientifique. Après avoir fait la génèse du savoir scientifique contemporain, l'auteur examine plus particulièrement les deux grandes théories du XXe siècle, soit la théorie de la relativité et la mécanique quantique. Il ouvre ensuite une voie singulière vers les sciences humaines qui débouchera sur un tour d'horizon éclairé du structuralisme et des thématiques du langage dans les sciences sociales et humaines. De Hegel à Gadamer et de Lévi-Strauss à Foucault, la rétrospective critique qui se déploie apparaît ici comme un complément nécessaire à la discussion du constructivisme contemporain. Cette introduction à la philosophie des sciences s'adresse tout aussi bien aux philosophes et aux scientifiques intéressés au problème des fondements qu'aux étudiants en philosophie.
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La philosophie des sciences définit les critères de scientificité qui permettent d'évaluer la validité et la pertinence des théories scientifiques. Elle a donc une vocation critique. Cet ouvrage propose une analyse de la pratique scientifique aussi bien dans les sciences exactes que dans les sciences sociales et humaines, et ce, à partir d'une perspective constructiviste qui donne un accès direct à la logique interne de l'entreprise scientifique. Après avoir fait la génèse du savoir scientifique contemporain, l'auteur examine plus particulièrement les deux grandes théories du XXe siècle, soit la théorie de la relativité et la mécanique quantique. Il ouvre ensuite une voie singulière vers les sciences humaines qui débouchera sur un tour d'horizon éclairé du structuralisme et des thématiques du langage dans les sciences sociales et humaines. De Hegel à Gadamer et de Lévi-Strauss à Foucault, la rétrospective critique qui se déploie apparaît ici comme un complément nécessaire à la discussion du constructivisme contemporain. Cette introduction à la philosophie des sciences s'adresse tout aussi bien aux philosophes et aux scientifiques intéressés au problème des fondements qu'aux étudiants en philosophie.
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Contextualism has become one of the leading paradigms in contemporary epistemology. According to this view, there is no context-independent standard of knowledge, and as a result, all knowledge ascriptions are context-sensitive. Contextualists contend that their account of this analysis allows us to resolve some major epistemological problems such as skeptical paradoxes and the lottery paradox, and that it helps us explain various other linguistic data about knowledge ascriptions. The apparent ease with which contextualism seems to solve numerous epistemological quandaries has inspired the burgeoning interest in it. This comprehensive anthology collects twenty original essays and critical commentaries on different aspects of contextualism, written by leading philosophers on the topic. The editors’ introduction sketches the historical development of the contextualist movement and provides a survey and analysis of its arguments and major positions. The papers explore, inter alia, the central problems and prospects of semantic (or conversational) contextualism and its main alternative approaches such as inferential (or issue) contextualism, epistemic contextualism, and virtue contextualism. They also investigate the connections between contextualism and epistemic particularism, and between contextualism and stability accounts of knowledge. Elke Brendel is Professor of Philosophy at the Johannes Gutenberg University in Mainz, Germany. She has published numerous articles on logic, epistemology, the philosophy of science, and the philosophy of language. She is the author of Die Wahrheit über den Lügner (The Truth About the Liar, 1992), Grundzüge der Logik II – Klassen, Relationen, Zahlen (Foundations of Logic II – Sets, Relations, Numbers, with Wilhelm K. Essler, 1993), and Wahrheit und Wissen (Truth and Knowledge, 1999). Christoph Jäger is Lecturer in Philosophy at Aberdeen University, United Kingdom, and Privatdozent of Philosophy (honorary office) at the University of Leipzig, Germany. He has published numerous articles on epistemology, the philosophy of mind, and the philosophy of religion. Books: Selbstreferenz und Selbstbewusstsein (Self-reference and Self-knowledge, 1999), Analytische Religionsphilosophie (Analytic Philosophy of Religion, ed., 1998), Kunst und Erkenntnis (Art and Knowledge, ed., with Georg Meggle, 2004), Religion und Rationalität (Religion and Rationality, forthcoming).
Knowledge, Theory of. --- Contextualism (Philosophy) --- Philosophy --- Epistemology --- Theory of knowledge --- Psychology --- Genetic epistemology. --- Epistemology. --- Developmental psychology --- Knowledge, Theory of
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Comment la biologie constitue-t-elle ses objets, ainsi que les méthodes qu'elle met en oeuvre pour les connaître ? L'interrogation épistémologique en appelle une autre, plus spécialement philosophique : qu'en est-il de la nature même de ce qu'on appelle la vie ? Les disciplines biologiques ne sauraient par elles-mêmes offrir une réponse suffisante à cette question. Il appartient au philosophe d'interroger l'unité de ces champs disciplinaires et de conduire une réflexion critique sur leurs acquis. L'enjeu des débats et des combats de cette discipline est idéologique et sociale. La religion, la politique, la philosophie elle-même ont plus d'une fois tenté des manoeuvres de récupération. Et dans cette histoire, la science ne fait pas toujours figure de victime innocente. La philosophie doit donc aussi réfléchir sur la portée des savoirs biologiques au-delà de la science elle-même.
Biology --- Genetic epistemology. --- Knowledge, Theory of. --- Philosophy.
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Genetic epistemology --- Cognition in children --- Epistémologie génétique --- Cognition chez l'enfant --- BPB0510 --- 165 --- Kennisleer. Epistemologie --- 165 Kennisleer. Epistemologie --- Genetic epistemology. --- Epistémologie génétique
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Kants letzte von ihm selbst veröffentlichte Schrift ist eine Abhandlung über das Verhältnis der Philosophie zu den einzelnen Wissenschaften. Der 1797 publizierte Streit der Fakultäten macht schon im Titel deutlich, dass die Wissenschaften in einer kritischen, ja, polemischen Beziehung zueinander stehen. Als Wissenschaften haben sie zwar gemeinsame Aufgaben der Erkenntnis, der Aufklärung und der Erziehung. Aber in ihrem Verhältnis zueinander stehen sie in der Pflicht, über die Wege und die Ziele des Wissens zu streiten. Nur wo dieser Streit um das Wissen mit den Mitteln des Wissens ausgetragen wird, kann es eine lebendige Wissenschaft geben. Vertreter aus den von Kant angesprochenen Fakultäten geben in diesem Band ihre Einschätzung von Kants aktueller Bedeutung für ihre Disziplinen. Da der Streit der Fakultäten für die Gründung der Berliner Universität von Bedeutung war und ist, wird auch nach Kants Beitrag zur Universitätsreform gefragt. The last work published by Kant himself is a study of the relationship of philosophy to other academic disciplines. The very title of the work, Streit der Fakultäten (Dispute between the Faculties), published in 1797, makes it clear that the various disciplines are related critically, even polemically, to each other. As academic disciplines they share common obligations of knowledge, enlightenment and education; in their relationship with each other, however, they have the duty to contest the means and aims of knowledge. There can only be living science where this dispute about knowledge is conducted with the means of knowledge. In this volume, representatives of the faculties addressed by Kant give their assessment of Kant's relevance for their disciplines. As the Dispute between the Faculties was and is of importance for the foundation of the University of Berlin, Kant's contribution to university reform is also considered.
Knowledge, Theory of --- Kant, Immanuel, --- Knowledge, Theory of. --- Epistemology --- Theory of knowledge --- Philosophy --- Psychology
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Jay Rosenberg introduces Immanuel Kant's masterwork, the Critique of Pure Reason, from a 'relaxed' problem-oriented perspective which treats Kant as an especially insightful practising philosopher, from whom we still have much to learn, intelligently and creatively responding to significant questions that transcend his work's historical setting. Rosenberg's main project is to command a clear view of how Kant understands various perennial problems, how he attempts to resolve them, and to what extent he succeeds. At the same time the book is an introduction to the challenges of reading the text
Knowledge, Theory of. --- Kant, Immanuel, --- Kant, Immanuel --- Knowledge, Theory of --- Epistemology --- Theory of knowledge --- Philosophy --- Psychology
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Theory of knowledge --- Knowledge, Theory of --- Epistemology --- Philosophy --- Psychology --- Knowledge [Theory of ]
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Contextualist theories of knowledge have received a lot of attention in the contemporary epistemological literature. The central idea of such theories is that contextual factors play an important role in determining whether a particular knowledge sentence is true or false. Thus, on contextualist theories of knowledge it might be the case that a particular subject knows a proposition in one context but fails to know that same proposition in another context-while the only thing that has changed is the context.Of the extant contextualist theories of knowledge, attributer contextualism (that is, t
Knowledge, Theory of. --- Contextualism (Philosophy) --- Philosophy --- Epistemology --- Theory of knowledge --- Psychology
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